Zabezpieczanie powierzchni w placówkach wychowawczo-oświatowych
Trwałe i bezpieczne powierzchnie odgrywają kluczową rolę w obiektach szkolno-wychowawczych, takich jak szkoły i przedszkola, bowiem odpowiadają one za jakość środowiska, w którym przebywają dzieci i nauczyciele.
Zabezpieczanie i malowanie obiektów szkolno-wychowawczych odgrywa ważną rolę w kształtowaniu środowiska dla uczniów i nauczycieli. Obiekty typu żłobki szkoły i uniwersytety powinny być trwałe i bezpieczne dla zdrowia. Tikkurila oferuje wysokiej jakości i zrównoważone rozwiązania dla przestrzeni związanych z rozwojem i edukacją.
Szkoły i przedszkola potrzebują trwałości i doskonałej jakości powietrza
W budynkach sektora edukacji wyróżniamy dwa główne rodzaje przestrzeni: przeznaczone głównie dla uczniów oraz takie, w których przebywają tylko pracownicy, np. biura. Przestrzenie przeznaczone przede wszystkim dla uczniów to klasy lekcyjne, świetlice i stołówki. Przestrzenie konferencyjno-biurowe przeznaczone są dla pracowników szkoły, w tym nauczycieli i pracowników administracyjnych. W przestrzeniach edukacyjnych znajdują się także różne przestrzenie wspólne, takie jak korytarze, klatki schodowe i pomieszczenia sanitarne.
Pomieszczenia edukacyjne zwykle są intensywnie użytkowane, dlatego powierzchnie powinny być trwałe i odporne na zużycie. W budynkach edukacyjnych należy zwrócić szczególną uwagę na łatwość konserwacji i zapobieganie problemom z powietrzem w pomieszczeniach.
Aby zapewnić zdrowe środowisko w pomieszczeniach, należy wybierać farby o niskiej zawartości Lotnych Związków Organicznych (LZO). W odpowiednich obszarach należy zapewnić odporność ogniową i odporność na pleśń. Ważne są również właściwości farby, takie jak: czy farba jest przyjazna dla zdrowia i środowiska, czy jest łatwa w konserwacji, jaka jest jej wydajność. Na przykład linia Tikkurila Luja (Tikkurila Luja 7, Tikkurila Luja 20) zapewnia trwałość i wytrzymuje obciążenia mechaniczne i chemiczne. Farby te zawierają środki chroniące powłokę przed działaniem pleśni.
Aby sprostać wymagającym warunkom, rozwiązania w zakresie powłok podłogowych w budynkach szkolno-wychowawczych muszą być trwałe i odporne na częste czyszczenie i zużycie. Trwały system powłokowy odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu dobrej jakości powietrza i akustyki. System Tikkurila Cozy Floor to idealne rozwiązanie dla szkół, gdzie podłogi muszą sobie radzić z dużym ruchem pieszym. Do pomieszczeń, w których podłogi są mniej intensywnie użytkowane odpowiedni będzie system Tikkurila Temafloor 500M.
Specjalne przestrzenie w szkołach i przedszkolach
W budynkach szkolno-wychowawczych znajdują się także pomieszczenia do wykonywania określonych czynności, które mogą mieć specjalne wymagania dotyczące zabezpieczania powierzchni. Podłogi w obiektach sportowych powinny być wyjątkowo trwałe, antypoślizgowe i odporne na różne typy aktywności sportowej. W pracowniach komputerowych powinna znajdować się podłoga antystatyczna, chroniąca sprzęt elektroniczny przed wyładowaniami elektrostatycznymi. Laboratoria powinny prezentować wysoki poziom higieny.
Tikkurila oferuje rozwiązania spełniające różne wymagania. Tikkurila Fontefloor EP100 zapewnia poziom trwałości odpowiedni dla obiektów sportowych, a powierzchnia może być pokryta bezbarwnym lakierem matującym Tikkurila Fontedur FL Matt. W laboratoriach Tikkurila Temafloor 500M zwiększa odporność powierzchni podłogowych i ułatwia ich konserwację.
Fontefloor EP100
Dwuskładnikowa wodorozcieńczalna farba epoksydowa do zastosowań wewnętrznych.
Dobór kolorów
Przemyślany dobór kolorów może mieć wpływ na środowisko uczenia się. W budynkach edukacyjnych użycie kolorów jest ważne, aby stworzyć sprzyjające środowisko do nauki i pobudzić umysły uczniów. Wybór kolorów zależy od ogólnego projektu budynku i przeznaczenia każdej przestrzeni.
Kolorystyka powinna wspierać formę, przeznaczenie przestrzenne i dostępność budynku. Remont lub budowa nowej szkoły mogą wiązać się z różnymi wymaganiami.
Preferencje kolorystyczne dostosowane do wieku
Preferencje dotyczące kolorów mogą zmieniać się wraz z wiekiem – młodsi uczniowie preferują jaśniejsze odcienie, a starsi uczniowie wolą głębsze, bardziej dojrzałe kolory. W ośrodkach opieki dziennej i szkołach podstawowych często używa się jasnych i kolorowych wzorów, aby stworzyć środowisko atrakcyjne dla małych dzieci. Szkoły średnie i uniwersytety zazwyczaj wybierają uspokajające kolory, które sprzyjają skupieniu.
Zrównoważone zabezpieczenie powierzchni dla zielonego budownictwa
W budynkach szkolno-wychowawczych szczególne znaczenie mają jakość powietrza i zrównoważony rozwój. Być może w związku z tym szkoły i inne budynki edukacyjne często posiadają certyfikaty środowiskowe, takie jak BREEAM, LEED czy Nordic Swan.
Tikkurila chce przyczyniać się do promowania idei zrównoważonego rozwoju i budownictwa ekologicznego, dlatego angażujemy się w realizację celów międzynarodowej rady ds. zielonego budownictwa (Green Building Council).
W portfolio Tikkurila znajduje się szeroka gama produktów spełniających wymogi klasyfikacji BREEAM i LEED. Wiele spośród produktów Tikkurila posiada certyfikat Environmental Product Declaration (EPD). Nacisk na spełnianie wymogów w zakresie ochrony środowiska jest kluczowym aspektem projektów budowlanych, niezależnie od tego, czy inwestorom zależy na certyfikatach zielonego budownictwa. Dowiedz się więcej na temat zielonego budownictwa i rozwiązań do ekologicznych budynków.