Firma Tikkurila wspomaga wykonanie wielkich projektów infrastrukturalnych, takich jak porty lotnicze, terminale promowe, stacje kolejowe, w których ludzie spotykają się, albo z których odjeżdżają. Nie mówiąc już o mostach służących jako przeprawy dla ludzi, do przewozu towarów i ogólnie dla biznesu.
Nowy wykonany z materiałów stalowo-kompozytowych most Jännevirta, będący szóstym co do długości mostem w Finlandii, położony na autostradzie nr 9 łączącej miasta Joensuu i Kuopio, zalicza się do kategorii maga projektów. Celem jego budowy było zastąpienie starego, wyeksploatowanego obiektu.
Prace rozpoczęły się w październiku 2016 roku, a inauguracja ruchu nastąpiła w sierpniu 2018 roku. Cała 2430-tonowa stalowa konstrukcja nośna została dostarczona i zmontowana przez firmę Ruukki Building Systems, a wstępnie pomalowana w wytwórni konstrukcji przez firmę Midroc Alucrom w Ylivieska.
Bezproblemowa i terminowa dostawa
Cała powierzchnia legarów stalowych, wynosząca 18 000 m2, została pomalowana w wytwórni konstrukcji stalowych w Ylivieska firmy Midroc Alucrom. Do zabezpieczenia posłużyło 15 000 litrów wyrobów malarskich takich jak: podkłady wysokocynkowe Temazinc, międzywarstwa Temacoat GPL-S MIO oraz powłoki poliuretanowe Temadur/Temathane.
„Farby Tikkurila są nam znane. Prace malarskie przebiegły bez problemów, wszystkie elementy stalowe zostały pomalowane na czas a ich dostawa na miejsce budowy przebiegła bez problemów. Ostateczne prace wykończeniowe przeprowadzono latem 2018 roku” — powiedział Pauli Marjoniemi, inspektor FROSIO poziomu III, firmy Midroc Alucrom Oy.
Most Jännevirta — fakty
• Długość 577 metrów, szerokość 15 metrów
• Długość każdej stalowej sekcji 20–30 metrów, najdłuższa rozpiętość 120 metrów
• Ponad wodą w najwyższym punkcie 25 metrów
• 2430 ton konstrukcji stalowej
• Użyto 15 000 litrów farby
Trwałe powłoki na wymagające konstrukcje stalowe
„Most został zaprojektowany na okres 100 lat. Ekstremalnie wysokie wymagania dotyczyły również powłok ochronnych, od których oczekuje się trwałości przez dziesięciolecia bez żadnej konserwacji” — powiedział Heikki Wilen, dyrektor handlowy w firmie Ruukki.
Oprócz trwałości, system ochronny musi gwarantować optymalnie wysoką odpornością konstrukcji mostu przed trudnymi warunkami pogodowymi, wiatrem, opadami i wilgotnością, które mogą powodować jego korozję. Z reguły, jeśli cokolwiek trzeba naprawiać, to w większości przypadków są to sprawy związane z powłoką.
„Dlatego właśnie tak ważne jest, aby produkt został sprawdzony i przetestowany. Mamy zaufanie do produktów, które są trwałe, nie tylko dlatego, że zmniejsza to potrzeby konserwacji, ale także ze względu na walory dekoracyjne — malowanie nadaje obiektom dobry wygląd” — kontynuuje Heikki Wilen.
Tworzymy trwałe infrastruktury
Po zakończeniu prac most Jännervirta stał się imponującym elementem krajobrazu, a jego przepustowość sięga obecnie tysięcy pojazdów dziennie. Zakładając nawet, że rzeczywiście użytkownicy zwracają uwagę na walor estetyczny pomalowanych konstrukcji — nad czym niewiele osób, które przechodzą przez most, się zastanawia — to, oprócz architektury i inżynierii, właśnie przemysłowe powłoki są „niezauważalnym gigantem” infrastruktury w codziennym życiu. Zapewniają one, że kraj może dokonywać dobrych, długoterminowych inwestycji, które pozwolą bezpiecznie przekraczać przeszkody do ulubionych miejsc, zarówno dzisiaj i w przyszłości.